Hersengolven

Het menselijk brein is fascinerend. In 1986 stelde de psycholoog Landauer vast dat een volwassene in zijn leven maar liefst honderd dikke boeken aan informatie opslaat. Maar hoe gebeurt dat precies? Een mooie vraag om het academisch jaar mee te beginnen!
Gemiddeld vinden er per minuut tussen de 100 duizend en 1 miljoen chemische reacties plaats in ons brein. Onze hersencellen maken daarbij verbinding met elkaar aan de hand van kleine stroomstootjes. Interessant is dat we invloed hebben over de hoeveelheid stroompjes die geproduceerd wordt. Ben je bijvoorbeeld met meerdere dingen tegelijkertijd bezig, dan produceer je een hoge frequentie aan stootjes en bevind je je in iets wat de bètastaat genoemd wordt. Wanneer je slaapt daarentegen, produceert je brein deltagolven, waarbij er weinig stroompjes heen en weer gaan.
Is er ook een ideale staat om mee te leren? Het antwoord is ja: in de alfastaat zijn we het meest productief, onze hersenen maken daarbij zeven golfbewegingen per seconde. Dit is een staat waarin we zowel ontspannen als alert zijn.
Hoe we deze staat precies bereiken, is een onderwerp waar de Bulgaarse professor Lozanov onderzoek naar deed. Zijn tip: luister naar barokmuziek. Dit genre heeft een ritme van zestig tellen per minuut en loopt gelijk met onze harstslag. Het luisteren van deze muziek zou hierdoor onze hersengolven, hartslag en ademhaling in balans brengen.

Wat doe je echter als je emoties je ervan weerhouden om de alfastaat te bereiken?

Wanneer je bijvoorbeeld een negatieve associatie met een vak hebt als gevolg van een slechte band met de docent, kan ik me goed voorstellen dat zelfs een live concert van Pachelbel’s Canon in D. geen oplossing biedt.
Mocht je je in een dergelijke situatie bevinden, dan is het ten eerste vooral belangrijk om niet te proberen om voorbij je emoties te komen. Uit onderzoek naar onze ventromediale prefrontale cortex – het hersengebied dat in verband wordt gebracht met emotieregulatie – blijkt dat zonder emoties het leren moeilijk en gebrekkig is. Mind over matter werkt hier dus niet.
Beter is om je te richten op de positieve associaties die je met een informatiebron hebt; de mate waarin negatieve emoties ons leren in de weg zitten, is immers equivalent is aan de mate waarin positieve emotionele associaties ons leren kunnen bevorderen.
Ik wens mijn leerlingen, medestudenten en collega’s veel succes en focus toe dit schooljaar!

Reacties zijn gesloten.

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: